Regisztráció | Bejelentkezés | Írj nekünk

visszaÚjabb EU-miniszteri tanácskozás

2011. február 7-én és 8-án ismét miniszteri „csúcsforgalom” lesz a Lovardában és a Művészetek Házában. A szokásos forgalomkorlátozásra számíthattok, de az Ady Endre sétány lezárásával nem kell számolni.

 

Ez esetben a közlekedési minisztereket látjuk vendégül. Az informális ülés fő témája a transzeurópai közlekedési hálózat lesz.

 

A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálata, az erről szóló európai bizottsági javaslat, illetve a tagállami vélemények begyűjtése dominál majd a közlekedési miniszterek ülésén.

 

A TEN-T felülvizsgálatáról a Bizottság 2009-ben jelentetett meg egy Zöld Könyvet: ebből, valamint a későbbi szakértői munkacsoporti dokumentumokból az derült ki, hogy a testület a jelenlegi hálózati és finanszírozási rendszer gyökeres átalakítását tervezi. Ennek legfőbb oka, hogy a TEN-T fejlesztése lassú ütemben halad, alapvetően az anyagi források hiánya miatt.

 

A várhatóan idén nyáron megjelenő új TEN-T jogszabály tervezetében a Bizottság egy kétrétegű hálózatot hozna létre, amely két elemből, egy átfogó és egy maghálózatból állna. Míg az előbbi lényegében a mai TEN-T hálózatnak felelne meg, addig az ezen belül jelentkező maghálózatot a Bizottság központilag kívánja meghatározni.

 

„A tagállamok számára nagyon nem mindegy, hogy milyen változások lesznek” – hangsúlyozta csütörtökön újságírók előtt Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, aki fontosnak nevezte, hogy a Bizottság elképzeléseit összhangba hozzák a kohéziós érdekekkel. „Ha egységes európai piacról beszélünk, akkor ehhez a periférián lévő területek felzárkóztatása is hozzá tartozik” – húzta alá az államtitkár.

 

Völner Pál abban bízik, hogy a hétfői és keddi informális találkozón a tagállamok konszenzusos álláspontra jutnak és ezt iránymutatásként később eljuttatják a Bizottsághoz. „Szeretnénk, ha a tagállamokat minél nagyobb mértékben bevonnák a felülvizsgálatba” – nyomatékosította az államtitkár.

 

A teljes TEN-T hálózat hossza a 27 tagállamban vasúton mintegy 90 ezer, közúton közel 100 ezer kilométer. A magyarországi elemek hossza hozzávetőlegesen 5 ezer kilométer.

 

Az Európai Bizottság a teljes hálózaton belül harminc kiemelt projektet jelölt ki, melyek közül több Magyarországon is áthalad: ezek a dunai vízi közlekedési út, az M5-M43 autópálya és a két vasúti folyosó (Hegyeshalom-Budapest-Lőkösháza, Hódos-Boba-Székesfehérvár-Budapest-Záhony). Völner Pál szerint a kiemelt hálózatokon Magyarország nem áll rosszul az uniós átlaghoz képest.

 

A 2007-2013. közötti időszakban a TEN-T beruházásokra a TEN-T-költségvetésből mintegy 8 milliárd euró áll rendelkezésre. A kohéziós és strukturális alapokból 43 milliárd euróval járulnak hozzá a közlekedési hálózat fejlesztéséhez. A tagállamok saját költségvetésből 196 milliárd eurót fordítanak TEN-T-beruházásokra.

Forrás: bruxinfo.hu

 

Megosztás

Hozzászólások

Hozzászólás írásához jelentkezz be!

Nincsenek hozzászólások.